6 typiske fejl, der DRÆBER din webshops konverteringsrate

16 dec, 2021 | Ecommerce, SEO

Når man driver en webshop, er en af de vigtigste parametre webshoppens konverteringsrate. men hvad er en god konverteringsrate egentlig?

Det afhænger naturligvis af den produkttype, du sælger. en god tommelfingerregel er dog, at et sted mellem 2-5% er pænt. er din webshops konverteringsrate under 2%, er der stor chance for, at du har begået minimum én af de mest typiske fejl, der virkelig kan ødelægge din webshops konverteringsrate. i denne guide introducerer vi dig derfor for seks af de fejl, vi oftest ser, så din webshops konverteringsrate kan skyde i vejret.

#1: Tvungen registrering ved check-out

En af de typiske fejl, som mange webshops laver, og som kan koste dyrt i forhold til konverteringsraten, er at bede folk registrere sig til deres webshop, når de er allermindst tilbøjelige til at gøre det. Ifølge en undersøgelse udarbejdet af eConsultancy falder 25% af brugerne fra, hvis de er tvunget til at lave en profil på webshoppen. 25%! Det er hver fjerde besøgende, der falder fra. Det er godt nok mange. Derfor er det ekstremt vigtigt, at købssiden er så simpel som mulig, og at der ikke er alt for mange steps. Gør det valgfrit for dine kunder, om de ønsker at logge ind eller ej.
E-commerce conversion killers

Kilde: outcrow.co

#2: Fragt koster penge

Det er nok en overraskelse for de færreste, men det er meget få kunder, der ønsker at betale for fragten. Det er klart, at der er en årsag til, at webshops inkluderer en fragt, men det psykologiske i at skulle betale for fragten skræmmer mange væk. Undersøgelser viser endda, at 93% færdiggør deres køb, når de ser, at der ikke er nogen fragt for produkterne. Derfor er fragten et rigtig godt sted at skære, selvom det i første omgang kommer til at koste lidt på marginerne.

Der er dog heldigvis måder, hvorpå du kan optimere din konverteringsrate, samtidig med at du holder dine pæne marginer:

    1. Du kan vælge at inkludere det i prisen for produktet. På den måde føler kunderne ikke, at de betaler mere, og du beholder dine høje marginer.
    2. En måde, mange webshops undgår dette problem, er ved at sætte et minimumsbeløb, der giver fri fragt. Det er ekstremt effektivt, da det samtidig giver kunden incitament til at tilføje lidt mere til kurven, så de opnår den gratis fragt.
    3. Giv gratis fragt eksklusivt til medlemmer af din webshop. På den måde kan du også få flere sign-ups, hvilket er et win/win for dig og kunden.
    4. Hvis du driver en af de webshops, der har en tilhørende fysisk butik, kan du altid give dem muligheden for at hente det gratis i butikken.

Kan ingen af ovenstående løsninger lade sig gøre for dig, så er det bedste råd, at det på produktsiderne fremgår tydeligt, at der ikke er gratis fragt. Således får kunderne ikke en dårlig oplevelse, når de skal færdiggøre købet, og din konverteringsrate bliver ikke trykket nedad.

#3: Du har glemt at optimere for mobilbrugere

60% af alle søgninger på Google kommer fra mobilen. Det bør derfor ikke være en overraskelse, at det er ekstremt vigtigt at optimere for mobilbrugere. Desværre er der bare mange, der glemmer netop dette, og det er noget, der virkelig kan påvirke en webshops konverteringsrate. Dine besøgende vil have en lækker oplevelse, når de besøger din webshop – hvad end det er via computeren eller mobilen.

Noget så simpelt som, hvor hurtigt dine side bliver indlæst, kan gøre stort indhug i din konverteringsrate: ifølge Google forlader 53% af mobilbrugere en side, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Det er derfor selvsagt meget vigtigt, at du får optimeret din side, så den er mobilvenlig, og så de får en mindst lige så god oplevelse, som de gør på computeren – ellers kommer det til at gå ud over din konverteringsrate.

Læs også: Hvorfor klikrate optimering bør være en del af din SEO strategi

#4: Kunderne har ikke nok betalingsmuligheder

Det er altid rart med forskellige valgmuligheder. Det samme gælder, når kunden skal vælge betalingsform. Du bør derfor give din kunder forskellige muligheder, når de skal betale. Efterhånden burde det også kunne lade sig gøre for din webshop at tilbyde kunderne forskellige betalingsmuligheder, hvad end det er Dankort, MobilePay, PayPal eller Klarna. Giv også kunderne mulighed for at betale med deres wallet fra mobilen, som tæller blandt andet Apple Pay og Google Pay. Så sikrer du dig også, at din konverteringsrate for mobilbrugere forbliver høj.

#5: Ingen anbefalinger og vurderinger af produkterne

Vi kender det alle sammen. Vi vandrer op ad gaden, forbi et hav af restauranter for at vurdere, hvor vi helst vil spise aftensmad. Vi ender med den, hvor der er flest mennesker? Hvorfor? Ford en fyldt restaurant må betyde, at det er god mad, de serverer. Det er en af de vigtigste psykologiske triggere til at få folk til at konvertere, og det kan heldigvis anvendes direkte i din webshop. 

Har du gode produkter, som dine kunder elsker? Så vis det frem med produktanmeldelser, så andre også kan se, at det ikke kun er dig, der er vild med de produkter, du tilbyder. Det er en god måde at øge din konverteringsrate, da 84% stoler lige så meget på en online anbefaling, som hvis den kom fra en af deres nærmest. 

#6: Ingen rabat til kunderne

Hvis der er én ting, der får dine besøgende til at konvertere, så er det rabat. Det er en anden psykologisk trigger, der får din konverteringsrate i vejret. Med det sagt skal du naturligvis ikke køre rabat hele tiden, da det ellers kan ødelægge dit brand og værdien af dette. Gør det i stedet intelligent på en af følgende måder: 

    1. Giv tidsbegrænset rabat til de kunder, der har haft produkter i kurven, men som ikke fik færdiggjort købet. Det er de kunder, der er mest tilbøjelige til at konvertere efterfølgende, da du ved, at de er interesserede i produktet.
    2. Er de førstegangs besøgende så arbejd på at få dem til at tilmelde sig. Det kan eksempelvis være ved at tilbyde rabat, hvis de skriver sig op til nyhedsbrevet.
    3. Har du produkter, der supporterer hinanden, kan du altid give rabat, hvis man køber tingene sammen. På den måde sikrer du dig også, at dine kunder køber alle tingene hos dig i stedet for at gå til en konkurrent.
    4. Tilbyd dine kunder, at de kan opnå rabat, jo mere de køber. Det er win-win, da din konverteringsrate stiger, samtidig med at dine kunder sparer penge.
    5. En atypisk måde at give rabat på er ved at tilbyde forskellige services såsom gratis fragt, gratis retur eller lignende. På den måde kan kunden stadig føle, at de sparer penge, selvom produktet koster det samme. 

Få din konverteringsrate skudt i vejret

Så simpelt kan det faktisk gøres. Undgår du at lave ovenstående fejl, som ofte er meget nemme at undgå, så gør du dig selv og din webshop en stor tjeneste, da det helt sikkert vil have en positiv indflydelse på din webshops konverteringsrate. Det er simple fejl, som du måske har tænkt over, men først nu indser, hvor stor effekt det faktisk har.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.