Sådan får du gratis besøgende via Google Shopping

15 dec, 2021 | Ecommerce, Google, Google Ads, Marketing, Sales

Der er mange forskellige måder at drive trafik til sin hjemmeside ved hjælp af Google, og her er Google Shopping en effektiv måde. Når vi snakker Google Shopping, kommer Google Free Listing, som det bliver kaldt, ind i billedet. Med Google Shopping kan du nemlig både få besøgende ved at betale dig fra det, men også ved at have dine produkter som en del af Google Free Listing, og det er det sidste, vi fokuserer på i denne guide. Her giver vi dig nemlig en introduktion til, hvad det er, og hvordan du sikrer dig, at dine produkter bliver vist de rigtige steder.

Google Shoppings Free Listing

Når vi arbejder med Free Listing i Google Shopping, er der ikke stor forskel på disse og de betalte ads. De indeholder samme komponenter i form af billeder, produkttitel, pris og andet information, du som udbyder vælger. Nedenfor kan du set eksempel på de produkter, der kommer frem, når du søger efter “løbesko”. De øverste er betalte, hvorimod de nederste er gratis:

free listing

Den helt store forskel på free listing og betalte placeringer er:

  1. Placeringen: præcis ligesom med Google Ads, så bliver betalte annoncer naturligvis prioriteret øverst, hvor de gratis placeringer kommer i anden række.

  2. Det visuelle: På computeren er der, som du kan se ovenfor, ikke den store forskel på udseende, hvorimod det på resultaterne på mobilen er mere synligt. Det svinger lidt fra kategori til kategori, hvordan Google fremstiller produkterne, hvor der med tøj og andre beklædningsgenstande er fokus på tøjet, hvorimod mere tekniske produkter har mere fokus på beskrivelsen af disse.

  3. Sammenlign butikker: når brugere kigger de gratis produkter igennem, kan de sammenligne butikkers pris på produkterne. Det vil være en fordel for de butikker, der har den laveste pris, samtidig med at det gør brugeroplevelsen for kunden bedre.
free listing

Læs også: Google Shopping Produkttitler: Sådan bør du optimere dem

Produktoverblik

En anden måde at sikre dig, at dine produkter er aktive i Googles gratis resultater, er at tjekke hver enkelt produkt. Det kan du gøre ved at gå til Produkter → Alle produkter, hvorefter du kan gå de enkelte produkter igennem for at se, om de er aktive: 

Hvor finder man free listing produkter?

Surfaces across Google er lavet udelukkende til Googles free listing produkter. Det er gratis sted at reklamere for dine produkter, som er dedikeret til shopping tiltagene påtværs af Googles produkter, som er Shopping, Google Søgning, Google Billeder, Google Maps og Google Lens. For nuværende er karrusellerne på Googles SERP, YouTube og andre shoppingsteder kun for betale annoncer. Alle der har et fysisk produkt kan gøre brug af free listing

Sådan får du dine produkter på free listing

Fremgangsmåden for at få dine produkter på free listing er forskellig, alt efter om du annoncerer via Google Shopping i forvejen.

Hvis du allerede annoncerer

Hvis du allerede annoncerer via Google Shopping, har du også allerede et Merchant Center sat op. Først og fremmest skal du sikre dig, at du har udfyldt alle informationer, og at disse er sat korrekt op. Når Google skal indeksere dine produkter, gør de brug af en række forskellige informationer, og jo mere information om dine produkter, Google kan hente, jo nemmere bliver det også for dem at hjælp dig i sidste ende. Disse informationer får Google via dit feed, hvor du udfylder dit produktdata. Husk at have styr på dine produktkategorier, så dine produkter kan blive vist til de rigtige. 

Herefter skal du sikre dig, at du har tilvagt “Surfaces across Google”. Det er som udgangspunkt automatisk valgt til, men hvis du ikke har gjort det, kan du gøre det under VækstAdministrer programmerSurfaces across Google. Når det er valgt til, skulle dine produkter gerne automatisk blive vist under free listing. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det sker eller ej, kan du læse med nedenfor. 

Hvis du ikke annoncerer

Hvis du ikke i forvejen er i gang med at annoncere via Google Shopping, skal du have oprettet et Merchant Center. Det er nemlig her, du kan uploade dit produktfeed, som er der, Google trækker billeder og informationer om dine produkter fra. Når du opretter det, burde Surfaces across Google automatisk være tilvalgt, men hvis du vil være helt sikker, kan du tjekke det under Vækst → Administrer programmer → Surfaces across Google.

Få styr på, om dine produkter bliver vist

Det er selvsagt vigtigt, at du får styr på, hvorvidt dine produkter bliver vist i Google Free Listing, da det ellers ikke er meget værd for dig. Det er der heldigvis flere steder, du kan tjekke. 

Oversigten

Når du er inde i Merchant Center kan du i menubaren til venstre finde et overblik over, hvorvidt dine produkter er aktive eller ej: 

Kilde: producthero.com

Produktoverblik

En anden måde at sikre dig, at dine produkter er aktive i Googles gratis resultater, er at tjekke hver enkelt produkt. Det kan du gøre ved at gå til Produkter → Alle produkter, hvorefter du kan gå de enkelte produkter igennem for at se, om de er aktive: 

Kilde: producthero.com

Vær klar til gratis besøgende

Når du har sikret dig, at du har sat dit Merchant Center op, og uploadet alle dine produkter, så er det bare sikre dig, at dine produkter også bliver vist under de gratis resultater, når folk gør brug af Googles shopping. Når du har sikret dig, vil dine produkter blive vist, og du vil begynde at modtage endnu mere trafik – og dette fra folk, der er meget intensiverede til at købe, så din konverteringsrate bliver bedre. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *