Hvorfor klikrate optimering bør være en del af din SEO strategi

16 dec, 2021 | Ecommerce, Sales, SEO

Når man arbejder med markedsføring, er der mange, som begår den fejl, at de udelukkende fokuserer på at blive set. Fokus bliver derfor i høj grad på at vælge de rigtige keywords, og derefter at fylde teksten med de keywords, således at siderne ranker rigtig godt. Men det nytter ikke ret meget, hvis ikke dit indhold er klikrate optimeret, således at folk faktisk vil læse om det. Derfor skal du forstå, hvordan folk går fra at søge til at læse til at konvertere.

Hvad er klikrate?

Klikrate er den procentdel af folk, der trykker på dit link fremfor alle andres på Googles søgeresultatsider. Det er også det, der er kendt som CTR (Click Through Rate), og det er heldigvis super simpelt at regne ud. Du finder din klikrate således: Antallet af klik / Antallet af eksponeringer x 100. Det vil altså sige, at hvis du har 100 eksponeringer på Google, og 7 vælger at trykke, så er din klikrate på 7%. En høj klikrate afhænger meget af, hvordan du ranker på Google, da første resultat på Google har en gennemsnitlig CTR på 35%, andet resultat har 17% og så falder det ellers stødt derfra. Det er vigtigt at have klikrate optimering som en del af din SEO strategi, da antal besøgende også har betydning for din ranking på Google. Jo flere, der besøger siden og læser indholdet, jo mere relevant vurderer Google også at søgningen er i forhold til den søgeterm, og dermed opnår du samtidig også en højere position på Googles søgeresultatsider.

klikrate optimering

Sådan kan du lave klikrate optimering

Der er heldigvis mange ting, du kan gøre, for at få forbedret dine søgeresultater, så lad os kigge nærmere på, hvordan du blandt andet kan gøre det.

Brug long-tail nøgleord

Der findes forskellige typer af nøgleord, når vi arbejder med SEO. Vi har short-tail og long-tail keywords. Short-tail er nøgleord såsom “løbesko”, hvorimod long-tail søgeord vil være “løbesko til mænd”. Det er specielt godt at bruge i dine overskrifter og i dine title tags, da de er meget beskrivende, og derfor vil de også matche brugerens søgehensigt.

Når dine brugere ser nøgleord, der er meget beskrivende og matcher det, de leder efter, vil de være mere tilbøjelige til at trykke på linket, fordi de er overbeviste om, at siden vil indeholde det, de leder efter.

Fokuser på dine meta beskrivelser

En anden god måde at arbejde med klikrate optimering på er i dine meta beskrivelser – det, der også er kendt som meta descriptions. Altså den lille beskrivelse, der kommer frem under overskriften på Googles søgeresultatside. En god meta beskrivelse giver brugeren en idé om, hvad siden indeholder, men samtidig inviterer dem til at trykke på linket og besøge siden.

Her er det igen vigtigt at have fokus på dine nøgleord, da du kan bruge dem til effektivt at vise, hvilket problem det er din side løser. Du bør også overvejende nedenstående:

    • Gør det specifik og relevant: du har ikke uendelige tegn at gøre brug af, og derfor er det også en rigtig god idé at være så præcis og relevant som overhovedet muligt. Du har ca. 160 tegn at gøre brug af, så brug dem velovervejet.
    • Besvar spørgsmål: hvis du allerede i din meta beskrivelse kan besvare nogle af brugerens spørgsmål, er du godt på vej til at få dem ind på dit website og på den måde få din klikrate optimeret.
      Brug stærkt sprog: du bør også bruge overbevisende og stærkt sprog, som kan få brugeren ind på din side.
  • Det er også vigtigt at huske på, at dine meta beskrivelser ikke bare skal beskrive dine produkter. I stedet bør du overbevise brugeren om, at dit indhold passer perfekt til dem, og du kan samtidig overveje at inkludere forskellige CTA’er – f.eks. “læs mere”, “køb i dag” osv.

Læs også: 6 typiske fejl, der dræber din konverteringsrate

Gør brug af billeder på dine sider 

Når du laver eksempelvis blogartikler, er det meget normalt at bruge billeder for at gøre artiklerne lidt mere levende at se på. Men faktisk kan billeder være med til at forbedre din organiske klikrate, og det er faktisk en effektiv måde at gøre det på. Det er nemlig en væsentlig del af, hvorfor sider bliver valgt som informationsbokse eller featured snippet, og det er ekstremt værdifuldt, da man kan anse featured snippet som placering 0, som det kan ses forneden: 

featured snippet

Derudover er der naturligvis også den realistisk chance, at folk, der søger blandt billeder, trykker på dit billede, og dermed kommer ind på din side. Det kræver dog, at du får navngivet billedet, og at du inkluderer det rette alt text, så Google ved, hvad billedet illustrerer. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *