Sådan klikrate optimerer du meta tags og ranker højere organisk

5 feb, 2021 | Ecommerce, Google, SEO

Hvordan defineres klikrate?

Klikrate er den procentdel af folk, der trykker på dit link fremfor alle andres på Googles søgeresultatsider.

Det er også det, der er kendt som CTR (Click Through Rate), og det er heldigvis super simpelt at regne ud.

Du finder din klikrate således: Antallet af klik / Antallet af eksponeringer x 100.

Det vil sige, at hvis du har 100 eksponeringer på Google, og 7 vælger at trykke, så er din klikrate på 7%. En høj klikrate afhænger meget af, hvordan du ranker på Google, da første resultat på Google har en gennemsnitlig CTR på 35%, og så falder det ellers stødt derfra.

Jo flere, der klikker på dit link i søgeresultatet, jo mere relevant vurderer Google at søgningen er, i forhold til en specifik søgning, og dermed opnår du samtidig også en højere position på Googles søgeresultatsider.

Det du kort sagt opnår med bedre optimerede meta tags, er en højere end gennemsnittet klikrate ift. din placering, hvilket indikerer høj relevans for Google – og dermed sandsynliggøres, at du belønnes med en højere placering.

klikrate optimering

Sådan laver du SEO klikrate optimering 

Der er heldigvis mange ting, du kan gøre, for at få forbedret dine søgeresultater, så lad os kigge nærmere på, hvordan du gør det. 

Det der virkeligt rykker er SÆLGENDE og SPLIT TESTEDE meta tags, strategiske udvalgte eksterne links og bevidst brug af interne links.

Og naturligvis godt content på landingssiden.

Når vi “spiller på alle tangenter” er det muligt at ranke #1 på et primært søgeord, med høj købsintention OG over Ilva.dk, dba.dk, jysk.dk, pricerunner.dk, guloggratis.dk m.m.

Split test af meta tags

Ved at splitteste dine meta tags, og ved at kigge på klikrater i search console kan du få en idé om, hvad du bør skrive.

Test på sider, med placeringer i top 5, kør med én i 30 dage, og skift dernæst nogle ord ud og test de næste 30 dage.

Vælg de meta tags med den højeste klikrate, og du er godt på vej til bedre rankings og flere besøgende.

Den perfekte formel for meta tags

Det er meget vigtigt at have meta tags, der både indeholder de søgeord du ønsker at ranke på, men det er mindst lige så vigtigt at resultatet ser “fristende” ud i Google´s søgeresultat.

Du skal “sælge” varen med meta tags. Brug også altid alt-tags, på dine billeder, da de tiltrækker opmærksomhed og ofte øger klikraten.

“Formlen” som vi bruger er:

Primære søgeord – sekundære søgeord – tal – trigger ord – call to action

Nedenfor kan du se, hvordan vi kan ranke vores samarbejdspartner Bydahlliving.dk højere end nogle af DK´s mest besøgte sites, når vi får optimeret en webshops meta tags. 

seo meta tags optimering

Brug long-tail nøgleord

Der findes forskellige typer af søgeord, når vi arbejder med SEO.

Vi har short-tail og long-tail keywords. Short-tail er nøgleord såsom “løbesko”, hvorimod long-tail søgeord vil være “løbesko til mænd”. Det er specielt godt at bruge i dine overskrifter og i dine title tags, da de er meget beskrivende, og derfor vil de også matche brugerens søgehensigt.

Når dine brugere ser nøgleord, der er meget beskrivende og matcher det, de leder efter, vil de være mere tilbøjelige til at trykke på linket, fordi de er overbeviste om, at siden vil indeholde det, de leder efter.

Fokuser på at sælge og vise relevante detaljer, i dine meta beskrivelser

En anden god måde at arbejde med klikrate optimering på er i dine meta beskrivelser – det, der også er kendt som meta descriptions.

Altså den lille beskrivelse, der kommer frem under overskriften på Googles søgeresultatside.

En god meta beskrivelse giver brugeren en idé om, hvad siden indeholder, men samtidig inviterer dem til at trykke på linket og besøge siden.

Sælger du eksempelvis “løbesko” og vil ranke din kategori side på generiske søgeord, som “løbesko”, “løbesko online” “køb “løbesko”, så husk at inkludere relevant info, såsom hvilke brands du fører I din meta beskrivelse. 

Læs også: 6 typiske fejl, der dræber din konverteringsrate

Jeg håber du har fået værdi ud af ovenstående. 

Har du spørgsmål, så send en besked her. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]