Smart Shopping erstattes af Performance Max – Her er hvad du skal vide

8 maj, 2022 | Ecommerce, Google, Google Ads, Google Shopping, Performance Max

Hvad er en Performance Max kampagne?

Performance Max kampagner erstatter Google Smart Shopping og vil på mange måder kunne sammenlignes, med Smart Shopping kampagnetypen.

I løbet af Q3 2022 vil Smart Shopping udfases, men du kan allerede nu oprette kampagnerne og teste de nye features.

Performance Max vs Smart Shopping

Den store forskel, når vi kigger i “maskinrummet” er endnu mere avanceret brug af AI (kunstig intelligens) og machine learning.

Google’s Chief Business Officer Philip Schindler forklarer her, hvordan Google oplever at den nye kampagnetype, siden første launches i 2021 har leveret god performance for annoncører.

Han udtaler:

“Since launching globally in November, PMax has seen strong customer adoption, particularly among smaller businesses. PMax’s simplicity shows how we’re moving from a model in which businesses needed to understand a complex language of campaigns, keywords, CPCs, etc. – to a model where we understand a company’s goals and actively help them achieve their business objectives.”

Hvor vises annoncerne?

Annoncerne vil vises på tværs af Google´s search og display netværk.

De kan vises på: Search, Display, Youtube, Discover, Gmail og Google Maps.

Hvordan kan Performance Max levere bedre resultater?

Flere features og indstillinger har også været tilgængelige, via Smart Shopping, men den nye kampagnetype bør bl.a. performe bedre, grundet nedenstående:

  • mere avanceret “real time” bidding (via AI og machine learning)
  • dybere indsigt i audiences, via nye rapporter
  • nye “ad inventories” bliver tilgængelige

Flere features er på vej.

Som det ses ovenfor, så er det svært at konkludere, hvor meget forskel, der reelt bliver for os annoncører, udover dybere indsigt i målgrupper og flere placeringer, hvor annoncer kan vises, til den rette person, på det rette tidspunkt.

Hvordan kommer du i gang, med Performance Max?

1) Du opretter din kampagne, ved at vælge mål:

Opret Performance Max kampagne

2) Vælg “maksimal effekt” som kampagnetype:

Smart Shopping erstattes af Performance Max - sådan opretter du kampagnen

3) Vælg merchant center og angiv et kampagnenavn:

Vælg merchant center og angiv et kampagnenavn

4) Sæt budget og budgivning:

Angiv bud og budget

5) Sæt indstillinger:

Sæt kampagneindstillingerne

6) Upload dine annonceeaktiver, billeder, logoer, videoer og skriv nogle gode annoncetekster:

Uplad annonceaktiver

7) Tilføj nogle målgruppesignaler, som hjælper Google med at forstå, hvem din målgruppe er:

Målgruppesignaler

8) Vælg udvidelser:

Vælg udvidelser

9) Gennemgå din nye Performance Max kampagne og publicer:

Publicer kampagnen

Konklusionen på skiftet fra Smart Shopping til Performance Max

Som udgangspunkt er der, for os annoncører ikke de store ændringer, vi skal forholde os til, men derimod en masse AI og machine learning, som vi forhåbentligt vil opleve giver bedre performance.

Indtil nu er den ekstra indsigt i målgrupperne ikke super værdifuld, grundet tiden skal arbejde for os. Men med tiden og som data akkumuleres, vil indsigten med garanti kunne bruges, til bedre målretning.

Er Performance Max + AdAgenzy´s unikke Google Ads framework noget for jer?

Der er altid fordele og ulemper, ved at bruge Google´s automatiserede kampagnetyper. 

Hvis I har tiden og evnerne, så burde I kunne optimere en standard shopping kampagne, til at levere bedre resultater. 

Når det så er sagt, så kan langt de fleste få en god performance, via automatiserede kampagnetyper. 

I AdAgenzy har vi udviklet et unikt Google Ads framework, hvor vi presser algoritmen, til at levere bedre resultater, end det er muligt, via et “best practice” setup. 

Hvis du vil høre mere om dette, så book et gratis online strategimøde, og lad os se om vi er et match. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]