En virksomheds strategi, for synlighed i Google indeholder typisk både Google Ads og SEO. Men ofte er det svært at estimere, hvordan budgettet skal fordeles, og dette særligt, når man ikke har flere års succesfuld historik, med hverken organisk eller betalt trafik.
I artiklen her forsøger vi at beskrive, hvad fordele og ulemper, der er, samt hvad der typisk er den bedste løsning. Hos stort set alle kunder vi hjælper i AdAgenzy er det synergieffekten, af både SEO og Google Ads, der giver de bedste resultater.
Fordele ved SEO:
De organiske søgninger driver langt mere trafik til websites end de betalte søgninger. Et nyere studie viser, at organiske søgninger generer 64% af al trafik, mens de betalte søgninger kun generer 6%. Klikfrekvensen er ofte også bedre på de organiske resultater sammenlignet med de betalte resultater, ligesom at de organiske søgeresultater opfattes som mere troværdige.
Når du søgemaskineoptimerer, er alle klik gratis (i modsætning til Google Ads). Det er en god mulighed for at få en bedre ROI (return on investment).
Når du arbejder med SEO, bruger du forskellige typer af søgeord for at drive trafik, ind på din hjemmeside. Det gør din side mere tydelig i søgeresultaterne, og er samtidig med til at skabe en større bevidsthed omkring dit brand.
Selvom SEO kræver en del arbejde, så er det en profitabel langsigtet strategi (hvis det gøres strategisk gennemtænkt).
Når først du har fundet nogle gode søgeord og opbygget en troværdighed hos Google, kan du begynde at se den organiske trafik strømme ind på siden.
Brugen af gode SEO-værktøjer vil være med til at starte en positiv sneboldeffekt på din hjemmeside. Når først din side begynder at dukke op i søgeresultaterne og blive besøgt, vil den hurtigt få flere og flere besøgende, såfremt du arbejder strategisk og målrettet med SEOén måned efter måned.
Bruger du SEO i kombination med PPC (Google Ads), er der rigtig gode muligheder for at maksimere dine besøg og få endnu bedre resultater. Dette kan vi, i AdAgenzy naturligvis hjælpe med, så spørg os, hvis du have lidt gratis rådgivning.
Ulemper ved SEO:
Arbejdet med SEO kræver stor tålmodighed og en vilje til arbejde målrettet, med din SEO-strategi, inden du kan se en øgning af den organiske trafik på din hjemmeside.
Derudover er det nødvendigt at oprette kvalitetsindhold, for at sikre gode placeringer i Google. Alle sider på websitet bør have meta tags og content, der er skrevet efter en grundig søgeords- og konkurrentanalyse.
Du kan også oprette en blog, med det fokus at skabe branding og få synlighed overfor din målgruppe, når de er i toppen af salgstragten. Opdateres din blog løbende med nyt indhold, vil det være med til at skabe mere organiske trafik og dermed at øge din online synlighed. Men det tager tid at drive og vedligeholde en god blog.
Summa summarum: SEO fungerer godt, hvis det bliver brugt rigtigt. SEO har en enorm god ROI. Men SEO kræver mange timers arbejde, før resultaterne virkelig mærkes på bundlinjen.
Fordele ved Google Ads:
Som vi netop har gennemgået, er der mange fordele ved SEO, men der er også en række fordele ved veludførte Google Ads annoncer.
Mens SEO er rigtig god til en langsigtet indsats, kan ads være med til at give dit website et øjeblikkeligt løft, i mængden af trafik. Men så snart du stopper investeringen, stopper tilstrømningen af nye potentielle kunder også.
Den betalte trafik består ofte af mere kvalificerede besøgende, som er længere nede af købstragten og dermed mere tilbøjelige til at foretage en konvertering.
Når du betaler for annoncer på Google, ender du ikke bare på side 1 eller 2, du kommer i toppen af hver side (såfremt dine bud er høje nok), og får dermed den bedst mulige placering af din annonce. Selv hvis brugerne ikke klikker på annoncen, har du stadig skabt (gratis) opmærksomhed omkring dit brand.
Du betaler for hvert klik, men du er selv herre over, hvor meget du vil bruge på annoncer om dagen. Hvor stort et budget du skal have, afhænger i høj grad af dit publikum, annoncetypen og hvilken kampagne du vælger at køre. Målretter du eksempelvis din annonce mod en mindre gruppe af mennesker i et afgrænset geografisk område, behøver omkostningerne ikke at være så høje.
Endeligt er én af de absolut største fordele, at der både kan vælges hvilke søgeord, der annonceres på OG, hvem du ønsker skal se annoncerne, når der søges.
Der er mange andre fordele, hvis du kombinerer Google Ads search og display annoncering. Dette kan næsten altid anbefales.
Ulemper ved Google Ads:
Hvis din virksomhed stopper med at investere i ads, er der kun mund-til-mund (herunder også henvisninger/backlinks), sociale medier og din organiske tilstedeværelse tilbage for at opretholde et flow af nye potentielle kunder via dit website. Derfor er din organiske tilstedeværelse afgørende for, at du kan få succes med din hjemmeside.
Selvom du selv bestemmer over dit budget, kan man nemt komme til at kaste for mange penge i annoncerne. Du betaler for hvert klik, uanset om det fører til en konvertering eller ej. Derfor er det naturligvis af stor betydning at få sat en indbydende landingsside op, inden du køber dine annoncer.
En stor ulempe ved Google Ads er at der ofte opstår ”budkrige” mellem konkurrerende virksomheder, og det medfører at du får færre besøgende, for dit budget. Derfor er det meget vigtigt, at have en PPC specialist, på opgaven, således at budgettet investeres mest fornuftigt.
Konklusion: Kombinér SEO og Google Ads for maksimal succes
For at opnå det bedste resultat og højeste afkast, af investeringen, kan det anbefales at kombinere og investere, i både SEO og Google Ads.
Det giver de bedste resultater, på kort og langt sigt.
Ved at kombinere de to metoder kan du opnå resultater, der langt mere givende, end hvis du bruger dem adskilt.
Skal vi hjælpe dig og din virksomhed, op til næste niveau?
I AdAgenzy er vi specialister i at skabe gode resultater, for vores kunder, med en strategisk gennemtænkt kombination af SEO og Google Ads.
Spørg os i dag, på chatten, ring på 25 73 19 84 eller skriv her på kontaktsiden.