Google Adwords har skiftet navn til Google Ads. Her kan du læse om betydningen af dette, samt andre nylige ændringer.
Teknologierne ændrer sig og det gør markedsføringen også
Det er 18 år siden, at Google introducerede deres online marketingsservice Adwords. I løbet af de knap to årtier har der været en kolossal udvikling indenfor online markedsføring og brugen af digitale medier. Den eksplosive brug af smartphones har haft en betydning for, hvordan vi tilgår de digitale medier, der nu er tilgængelige overalt og hele tiden. Derudover udgør de sociale medier nu en stor del af medieforbruget, ligesom at brugen af online videoer er konstant stigende. De ændrede medievaner og digitale muligheder har naturligvis en stor betydning for online markedsføringen, og derfor har Google vurderet, at det nu er tid til at relancere deres reklame-, markedsførings- og publiceringsplatforme.
Det nye Google Ads
Idéen med det nye Google Ads er at gøre det enkelt at markedsføre sig online, da alle Googles reklamefunktioner nu er samlet på én platform. Derudover vil Google Ads øge fokusset på brugergrænsefladen (UI), og dermed være med til at sikre, at virksomhederne får præsenteret de bedst mulige annoncemuligheder.
Det mere enkle og brugervenlige Google Ads gør det nemmere for mindre virksomheder at udnytte potentialet indenfor online markedsføring. Det nye Google Ads burde være så nemt at bruge, at selv habile Adwords-folk vil opleve at deres arbejdsgang bliver mere glidende.
Skiftet fra Google Adwords til Google Ads indikerer samtidig, at reklamer ikke længere er bundet op af ord, og at Google Ads på den måde bevæger sig væk fra tidligere reklame- og markedsføringsmetoder.
Machine learning er fortsat et fokusområde
Ligesom AdWords tidligere har haft løbende produktopdateringer for at kunne imødegå brugere og annoncørers behov bedst muligt, vil Google Ads produkter også løbende blive opdateret. Udover de “manuelle kampagneindstillinger” fortsætter Google med udvikling af flere muligheder for at udnytte machine learning features i fremtiden.
Google’s Marketing Platform
Google’s Marketing Platform forener DoubleClicks produkter med Google Analytics, hvilket også er med til at forenkle arbejdsgangen for marketingfolk, der nu kun har ét sted at tilgå resultaterne af deres kampagner og annoncer. De mere lettilgængelige produkter gør det også mere attraktivt for mindre virksomheder at udnytte mulighederne indenfor online markedsføring. På Google’s Marketing Platform vil der være mere end 100 integrationer med tredjepartsprogrammer for at bevise, at Google ikke kun favoriserer sine egne produkter.
Google Ad Manager
Google Ad Manager er en kombination af DoubleClick for Publishers og DoubleClick Ad Exchange, og samler Googles udgivelses- og indtjeningsmuligheder på én platform. Denne nye platform hjælper udgivere, mediefirmaer og annoncepartnere til at undersøge, hvilke fremtidsmuligheder et givent indhold har, samt hvilke forretningsmuligheder der er tilstede. Den samlede platform gør det mere enkelt for udgivere at tjene penge på deres indhold samtidig med, at de kan udforske deres succes på tværs af forskellige enheder. Google vil gøre det så nemt og effektivt som muligt at promovere indhold på tværs af forskellige kanaler og medier, og det ser ud til at være muligt med Google Ad Manager.
Produktudvikling i tråd med den digitale udvikling
Ændringer til de nye produkter kommer til at ske gradvist, og de gamle platforme forsvinder ikke med det samme. De nye produktændringer fokuserer på branding, men faktisk er det deres enkelhed og moderne udseende, som gør dem rigtig interessante. En god brugergrænsefladeoplevelse kan være med til at skabe nye muligheder for både store og små virksomheder og brands. De nye produkters anvendelsesmuligheder tager højde for de skift, der har været indenfor digitale udgivelser og reklamer gennem det sidste årti, som vi omtalte øverst i indlægget.
https://searchengineland.com/6-things-google-ads-can-now-do-automatically-301338